Mediation and Negotiations

 Pierwsze zajęcia z przedmiotu Mediation and Negotiations odbyły się w dniu 13 marca 2025 w godz. 8-11.10 na platformie Teams.

Oto informacje dotyczące zaliczenia przedmiotu:

1. Językiem przedmiotu, stosownie do planu studiów, jest angielski.

2. Studenci mogą posługiwać się w swych wypowiedziach ustnych językiem polskim, ale pracujemy na tekstach w języku angielskim.

3. Przedmiot jest realizowany w formie trzech zajęć (wykłady na Teams: 13 marca i 15 maja) oraz zajęć w formie pracy własnej (2 kwietnia). Prowadzący sprawdza obecność na pierwszych i trzecich zajęciach.

4. Zaliczenie pierwszych i trzecich zajęć dokonuje się na podstawie listy obecności. Studenci obecni i reagujący na ewentualną prośbę o włączenie się do dyskusji mogą osiągnąć 33 punkty. Studenci nieobecni muszą wykonać dodatkowe zadania.

5. Materiały do zajęć z 2 kwietnia zostaną umieszczone na blogu prowadzącego. Wszyscy studenci będą musieli wykonać przewidziane w tych materiałach zadania. Uzyskana punktacja z tych zadań (maksymalnie 33) będzie wchodzić w skład oceny końcowej.

6. Na ocenę końcową składają się oceny uzyskane z pierwszych zajęć (maksymalnie 33 punkty), drugich (maksymalnie 33 punkty) i trzecich (maksymalnie 33 punkty). Skala ocen: 0-50 ndst, 51-60 dst, 61-70 dst, 81-90 plus db, 91-99 bdb.

Kontakt z prowadzącym: prof. dr hab. Jerzy Kochanowicz - 668 906 348 (telefon to preferowana forma kontaktu).

Przebieg pierwszych zajęć:

Najpierw określiliśmy w dyskusji różnice między mediacjami a negocjacjami. Następnie zwróciliśmy uwagę na to, że negocjacje mają następujące cechy charakterystyczne.

The key features of negotiation are:

It’s an informal process with no set procedure;

It can be in writing or be verbal (in person);

It can take place between the parties directly or their lawyers;

It generally involves both parties making “concessions” or compromises to reach a solution acceptable to both parties;

The parties are in control of the outcome. An agreement can only be reached with their consent;

Negotiations are private and confidential. They cannot be used against you in court;

The settlement reached at the end of a negotiation is often a “contract” that is binding on the parties.

W dalszej części wykładowca omówił 5 tematów:

1) Defusing Negotiation Anxiety

2) The “Hardest Question”

3) Emotional Intelligence as a Negotiating Skill

4) Principled Negotiation: Focus on Interests to Create Value

5) Personality and Other Individual Differences.

Wykładowi towarzyszyły pytania i dyskusja.

Zaliczenie pierwszych zajęć: aktywna obecność lub wykonanie poniższych zadań

1. Proszę się zapoznać z 5 tekstami dotyczącymi negocjacji. [kliknij poniżej]

pierwszy tekst

drugi: 

trzeci:

czwarty:

piąty.

2. Do każdego tekstu proszę ułożyć 5 sensownych pytań, a następnie udzielić odpowiedzi na te pytania. Oczekuję, że te odpowiedzi będą dłuższe niż jedno zdanie na każde pytanie.

3. Proszę przesłać mi pytania i odpowiedzi, uporządkowane według 5 tematów - socialia2024@gmail.com

4. Swoje odpowiedzi zapisz w pliku Nazwisko_imię_zadanie1.docx czyli np. Kowalski_Jan_zadanie1.docx

5. Termin nadesłania odpowiedzi: 20 marca 2025, godz. 23.59 (po upływie terminu odpowiedzi nie będą brane pod uwagę).

W razie niejasności proszę do mnie dzwonić. Na tym skończyły się Państwa pierwsze zajęcia.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Drugie zajęcia (2 kwietnia 2025) miały formę samodzielnej pracy studentów.  

Proszę zapoznać się z artykułem autorstwa Abdirisak Ahmed Ali z Somalii na temat negocjacji.

W tym celu proszę przejść na stronę z bazy ResearchGate: (PDF) Title: Negotiation: Skills and Applications

Proszę wybrać przycisk Download, żeby ściągnąć sobie ten artykuł.

Specjalnie wybrałem autora, dla którego angielski nie jest językiem ojczystym, bo tacy piszą zwykle prościej. Proszę sobie przetłumaczyć artykuł na język polski (np. za pomocą google translation lub deepl.com). 

Proszę przestudiować uważnie treść artykułu i wykonać PIERWSZE ZADANIE

Przygotuj sobie pisemne odpowiedzi na następujące pytania do przeczytanego tekstu:

1.      Czym są negocjacje i dlaczego są ważne?

Napisz co najmniej dwa zdania

2. Jakie są podstawowe umiejętności negocjacyjne?

W artykule wymieniono 4, ty wymień co najmniej 3.

3. Jakie są zastosowania negocjacji w biznesie?

W artykule wymieniono 4, ty wymień co najmniej 3.

4. Jak negocjacje wpływają na życie osobiste?

W artykule wskazano na 3 sposoby, ty wskaż na co najmniej 2.

5. Co to są negocjacje międzykulturowe i na co zwrócić w nich uwagę?

Artykuł podpowiada, że trzeba zwrócić uwagę na co najmniej 4 czynniki, ty wymień co najmniej 3.

6. Jakie są kroki do skutecznej negocjacji?

W artykule wymieniono 5 kroków, ty wymień co najmniej 4.

7. Jakie są przykłady udanych negocjacji biznesowych?

W artykule podano 3 przykłady, ty podaj co najmniej 2 (z tych wymienionych w artykule)

8. Jak rozwijać swoje umiejętności negocjacyjne?

W artykule podano 5 sposobów, ty podaj co najmniej 4.

Odpowiedzi zredaguj w programie MS Word i zapisz w pliku docx którego nazwa jest następująca: Nazwisko_imię_zadanie2.docx czyli np. Kowalski_Jan_zadanie2.docx (jeśli nazwiesz go nieodpowiednio, otrzymasz 0 punktów). Za to zadanie możesz otrzymać maksymalnie 23 punkty

Wyślij swój plik na adres: socialia2024@gmail.com

Uwaga termin wysłania zadania: 9 kwietnia, godz. 23:59 (po upływie tego terminu odpowiedzi nie zostaną uwzględnione).

Twoje pierwsze zadanie zostało wykonane.

A teraz DRUGIE ZADANIE

Poniżej znajduje się Link, który przeniesie Cię do quizu sprawdzającego Twoje zrozumienie przeczytanego tekstu. Quiz składa się z 8 merytorycznych pytań. Na każde z nich system pokaże Ci 4 zaproponowane odpowiedzi, Twoim zadaniem jest wskazanie jednej poprawnej. Tylko jedna odpowiedź na każde pytanie jest poprawna. Na rozwiązanie quizu masz 4 minuty, możesz do niego przystąpić tylko raz, dlatego uważnie zapoznaj się jeszcze raz z treścią artykułu, bo czasu będziesz miał mało. W jednym z pytań zostaniesz poproszony o podanie swojego nazwiska i imienia (w tej właśnie kolejności). Za quiz możesz uzyskać maksymalnie 10 punktów. Termin wykonania quizu: 9 kwietnia, godz. 23.59.

Oto link do quizu:

https://forms.gle/fVtNkjsWvYzaSr7X7

Twoje rozwiązanie trafi do mnie, nie przejmuj się przyciskiem sprawdzenie poprawności. Możesz na niego kliknąć, ale i tak nie pokaże Ci poprawnych odpowiedzi. 
Po rozwiązaniu quizu wykonałeś swoje drugie zadanie.
Na tym skończyły się Państwa drugie zajęcia.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Trzecie zajęcia odbyły się w dniu 15 maja 2025 w godz. 8-11.10 na MS Teams.

Wykładowca przedstawił na nich tzw. mediacji rówieśnicze w szkołach. Tu jest prezentacja multimedialna do tego wykładu.

Studenci, którzy uczestniczyli aktywnie w zajęciach mogą otrzymać maksymalnie 33 punkty.

Studenci nieobecni na zajęciach muszą wykonać zadanie na zaliczenie. Proszę, aby obejrzeli film (w języku angielskim, ale można sobie ustawić napisy po polsku) na temat mediacji uczniowskich. Tu jest link do filmu.

Przygotuj odpowiedzi na 10 pytań do tego filmu (można po polsku):

  • Jak Shaen Roberts definiuje peer mediation i jakie są jej cele?
  • Jak Raana Jamal opisuje podejście "do with" w pracy z uczniami?
  • Jakie korzyści z peer mediation dla uczniów i środowiska szkolnego zostały wymienione w materiale?
  • Jaka jest rola bezstronnego mediatora w procesie peer mediation?
  • Dlaczego w kontekście peer mediation kładzie się nacisk na bezstronność zamiast neutralności?
  • Jakie czynniki, oprócz różnorodności, są ważne przy wyborze peer mediatorów?
  • Jaki jest główny cel programów peer mediation realizowanych przez WJC (Western Justice Center)?
  • Jakie są cztery główne etapy tworzenia programu peer mediation w szkole?
  • Na czym koncentrują się dwa dni szkolenia dla uczniów chcących zostać peer mediatorami?
  • Jakie cechy i obowiązki powinien posiadać idealny mentor peer mediation?
Swoje odpowiedzi zapisz w pliku Nazwisko_imię_zadanie3.docx czyli np. Kowalski_Jan_zadanie3.docx

Wyślij swój plik na adres: socialia2024@gmail.com

Uwaga termin wysłania zadania: 22 maja 2025, godz. 23:59 (po upływie tego terminu odpowiedzi nie zostaną uwzględnione).


ZALICZENIE PRZEDMIOTU - PODSUMOWANIE
Mają Państwo dwie opcje:
- albo życzliwa obecność na pierwszych i trzecich zajęciach oraz wykonanie zajęć z drugich zajęć
- albo wykonanie zadań za pierwsze i trzecie zajęcia oraz wykonanie zajęć z drugich zajęć.
UWAGA: nie zaliczam ewentualnie nieobecności w inny sposób (typu usprawiedliwienia, zaświadczenia, trudności z połączeniem się, etc.) niż na podstawie wykonanych dodatkowych zadań.


Na tym skończyły się Twoje trzecie i ostatnie zajęcia. Dziękuję bardzo za współpracę, życzę udanych negocjacji, a jeśli trzeba - to również mediacji.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Historia myśli pedagogicznej (WSH Leszno) - materiały